Følelse av tretthet

Får du 7-8 timers søvn hver natt, men føler deg likevel konstant trøtt?

Du kan lett være super trøtt og helt utmattet selv om du får nok søvn, her er de vanligste årsakene til tretthet.

Dehydrert?

Selv om du ikke føler deg tørst eller uvel, kan du godt være dehydrert. Blodtrykket synker når du ikke er hydrert, noe som betyr at du ikke får nok oksygen til hjernen din, og tretthet rammer deg som å slå hodet mot en vegg.

Husk å drikke nok, gjerne mellom 5-7 store glass vann om dagen og helst mer!

Mangel på vitaminer

Får du i deg nok vitaminer og mineraler gjennom kostholdet ditt? Spesielt magnesium, jern og vitamin D spiller en viktig rolle i å opprettholde et stabilt blodsukkernivå for å motvirke tretthet. Du kan få magnesium og jern fra nøtter, frø, kjøtt og grønnsaker. D-vitamin kommer fra en kort stund i solen, som er gratis!

Alkohol?

Alkohol er bra for å slappe av, spesielt etter en hektisk dag på jobben. Men alkohol forstyrrer søvnsyklusen din og hindrer deg i å falle inn i den dype delen av søvnsyklusen din, slik at du ikke er uthvilt. Så selv om du sover, får du ikke nok søvn uansett.

Energibehov

Spiser du nok og riktig? Med riktig mener du om du gir kroppen din optimal mat; grønnsaker, kjøtt, fisk, grovt brød etc.? Dårlig kosthold med usunn mat med for mye sukker, fet mat osv. gjør at kroppen din ikke fungerer optimalt, og dette gjør deg sliten, veldig sliten.

Lange powernaps?

Det er bevist at en powernap på opptil 30 minutter virkelig kan friske deg opp. Men hvis du sover lenger enn 30 minutter, vil du sannsynligvis våkne opp mer trøtt enn da du la deg.